17.03.2020 – Intervenția UNTRR adresată dlui. Ludovic Orban – Prim-Ministru, dlui. Lucian Nicolae BODE – MINISTRUL TRANSPORTURILOR, INFRASTRUCTURII ȘI COMUNICAȚIILOR, Dlui. Victor Sebastian COSTACHE – MINISTRUL SĂNĂTĂȚII, Dlui. Ion-Marcel VELA – MINISTRUL AFACERILOR INTERNE, Dr. Raed ARAFAT – secretar de stat în Ministerul Afacerilor Interne, Șeful Departamentului pentru Situații de Urgență ref. excluderea șoferilor profesioniști, și care nu prezintă simptome, înscriși în baza de date la ARR, inclusiv cei care vin în țară cu microbuze/ autocare/mașini personale din măsura de autoizolare timp de 14 zile

Nr. 508/17.03.2020

 În atenția:

 Domnului Ludovic ORBAN – PRIM-MINISTRUL ROMÂNIEI

 Domnului Lucian Nicolae BODE – MINISTRUL TRANSPORTURILOR, INFRASTRUCTURII ȘI COMUNICAȚIILOR

 Domnului Victor Sebastian COSTACHE – MINISTRUL SĂNĂTĂȚII

 Domnului Ion-Marcel VELA – MINISTRUL AFACERILOR INTERNE

Dr. Raed ARAFAT – secretar de stat în Ministerul Afacerilor Interne, şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă

 

Ref: excluderea șoferilor profesioniști, și care nu prezintă simptome, înscriși în baza de date la ARR, inclusiv cei care vin în țară cu microbuze/autocare/mașini personale din măsura de autoizolare timp de 14 zile

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) vă solicită ca prevederile articolului 2, punctul 1, din Hotărârea nr. 10 din 14.03.2020 a Comitetului Național pentru Situații Speciale de Urgență, prin care se aprobă instituizarea izolării la domiciliu, pentru o perioadă de 14 zile, pentru toate persoanele asimptomatice care sosesc în România din țările unde sunt confirmate cel puțin 500 de cazuri, să nu se aplice în cazul șoferilor profesioniști care realizează transporturi internaționale.

Măsura nu ar trebui să se aplice nici șoferilor profesioniști care vin sau pleacă din țară cu microbuze/autocare/mașini personale, iar autoritățile ar trebui să verifice faptul că sunt angajați ai firmelor de transport rutier din România folosind baza de date a Autorității Rutiere Române (ARR).

 Dacă măsura de izolare la domiciliu pentru o perioadă de 14 zile se va aplica și șoferilor profesioniști, săptămâna următoare nu o să mai avem cu cine să facem transport rutier în România.

 UNTRR este deschisă la măsuri suplimentare de control a stării de sănătate a șoferilor profesioniști – controlul temperaturii, urmărirea simptomelor, dar aceștia să nu fie trimiși automat în carantină sau în autoizolare. De exemplu, în Polonia, doar șoferii cu temperatură de peste 38 de grade sunt automat direcționați la punctele de examinare medicală și sunt trimiși în carantină timp de 14 zile.

 De asemenea, dacă șoferii români nu sunt lăsați să se deplaseze cu microbuze/autocare/mașini personale la camioanele aflate în Vest, unde activitatea de transport rutier de mărfuri încă se desfășoară la niveluri acceptabile, atunci statul condamnă firmele de transport ruteri românești la insolvență și faliment. Situația este similară și în cazul șoferilor profesioniști care se întorc în țară.

 UNTRR semnalează faptul că autoritățile locale aplică legislația fără a ține cont de prevederile naționale în vigoare. De exemplu, o comună din județul Bistrița-Năsăud a trimis în autoizolare un șofer profesionist care venise cu o zi înainte în țară. Acesta a fost la descărcat și când a ajuns acasă a doua zi, Comitetul Local pentru Situații de Urgență din comuna respectivă din Bistrița-Năsăud a hotărât ca șoferul să fie trimis în autoizolare, deși nu prezenta simptome. UNTRR solicită Guvernului ca astfel de situații să nu mai aibă loc la nivel local, astfel toată țara va intra în blocaj.

Blocarea transporturilor rutiere de mărfuri va crea efecte imediate și catastrofale iremediabile prin oprirea producției și comerțului.

Transporturile internaționale și naționale de mărfuri și transportul intern de persoane, alături de sistemul energetic și sistemul financiar, trebuie ținute ca linii vitale funcționale, întrucât doar așa vor putea funcționa sistemele medicale și de alimentație publică.

În țările cu peste 500 de cazuri de coronavirus, precum Italia, Spania, Franța, Germania, Belgia sau Austria, camioanele intră și ies fără restricții, iar șoferii nu sunt trimiși în carantină sau în autoizolare. La frontiere se măsoară temperatura șoferilor, iar la locuirle de încărcare/descărcare s-au luat măsuri speciale – șoferii se dau jos din cabină, se spală pe mâini, se dezinfectează și apoi preiau documentele. Mărfurile sunt încărcate și asigurate de către expeditori.

Italia este al doilea partener comercial al României, se transportă rutier 2 milioane de tone anual, ceea ce înseamnă 277 camioane pe zi. Germania reprezintă principalul partener comercial al României și totalizează 20% din comerțul exterior al României, adică 32,5 miliarde de euro. Toată industria automotive a României se blochează în 7 zile. Totodată, vă aducem în atenție că șoferii de camion stau singuri în cabină, au condiții de odihnă în cabină, plata taxelor de drum se face automat, fiind mai izolați decât orice altă categorie socială.

În România este o criză accentuată de șoferi, cu un deficit de 45.000 de șoferi profesioniști pentru vehiculele de transport marfă și pentru vehiculele de transport persoane de peste 1+8 locuri.

Astfel, UNTRR vă solicită ca toți șoferii profesioniști să nu fie puși automat în carantină sau autoizolare, altfel economia României se va bloca, cu consecințe catastrofale generate de lipsa mărfurilor, dar și de închiderea unităților de producție și reducerea considerabilă a comerțului, ceea ce va produce mai multe victime în timp foarte scurt comparativ cu noul coronavirus în următoarele 90 de zile

Exprimându-ne încrederea în sprijinul Dumneavoastră, vă mulțumim și vă rugăm să primiți, stimate Domnule Ministru, expresia înaltei noastre considerații.

 

Cu deosebită stimă,

 

Secretar General

Radu DINESCU

Lasă un comentariu