Intervenția UNTRR nr. 484/15.03.2020 ref: șoferii profesioniști înscriși în baza de date la Autoritatea Rutieră Română (ARR) să fie excluși din aplicarea Hotărârii 10 din 14.03.2020 a CNSSU

Nr. 484/15.03.2020

În atenţia:

  • Domnului Ludovic ORBAN – PRIM-MINISTRUL ROMÂNIEI
  • Domnului Lucian Nicolae BODE – MINISTRUL TRANSPORTURILOR, INFRASTRUCTURII ȘI COMUNICAȚIILOR
  • Domnului Victor Sebastian COSTACHE – MINISTRUL SĂNĂTĂȚII
  • Domnului Ion-Marcel VELA – MINISTRUL AFACERILOR INTERNE
  • Dr. Raed ARAFAT – secretar de stat în Ministerul Afacerilor Interne, şeful Departamentului pentru Situații de Urgenţă

Ref: şoferii profesionişti înscrişi În baza de date la Autoritatea Rutieră Română (ARR) să fie excluşi din aplicarea Hotărârii 10 din 14.03.2020 a CNSSU

 

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) vă solicită ca prevederile articolului 2, punctul 1, din Hotărârea nr. 10 din 14.03.2020 a Comitetului Naţional pentru Situații Speciale de Urgenţă, prin care se aprobă instituirea izolării la domiciliu, pentru o perioadă de 14 zile, pentru toate persoanele asimptomatice care sosesc în România din țările unde sunt confirmate cel puțin 500 de cazuri, să nu se aplice în cazul şoferilor profesionişti care realizează transporturi internaţionale.

Totodată, măsura nu ar trebui să se aplice nici şoferilor profesionişti care vin în ară cu microbuze sau maşini personale, iar autorităţile ar trebui să verifice faptul că sunt angajaţi ai firmelor de transport rutier din România folosind baza de date a Autorităţii Rutiere Române (ARR).

Dacă măsura de izolare la domiciliu pentru o perioadă de 14 zile se va aplica şi şoferilor profesionişti, săptămâna următoare nu o să mai avem cu cine să facem transport rutier în România.

UNTRR este deschisă la măsuri suplimentare de control a stării de sănătate a şoferilor  profesionişti – controlul temperaturii, urmărirea simptomelor, dar aceştia să nu fie trimişi automat în carantină sau în autoizolare.

 

UNTRR semnalează faptul că autorităţile locale aplică legislaţia fără a ține cont de prevederile naționale în vigoare. De exemplu, o comună din judeţul Bistrița-Năsăud a trimis în autoizolare un şofer profesionist care venise cu o zi înainte în țară. Acesta a fost la descărcat şi când a ajuns acasă a doua zi, Comitetul Local pentru Situații de Urgenţă din comuna respectivă din Bistrița-Năsăud a hotărât ca şoferul să fie trimis în autoizolare, deşi nu prezenta simptome. UNTRR  solicită Guvernului ca astfel de situaţii să nu mai aibă loc la nivel local, astfel toată  țara va intra în blocaj.

Blocarea transporturilor rutiere de mărfuri va crea efecte imediate şi catastrofale iremediabile prin oprirea producției şi comerţului.

Transporturile internaţionale şi naţionale de mărfuri şi transportul intern de persoane, alături de sistemul energetic şi sistemul financiar, trebuie inute ca linii vitale funcţionale, întrucât doar aşa vor putea funcţiona sistemele medicale şi de alimentaţie publică.

În ările cu peste 500 de cazuri de coronavirus, precum Italia, Spania, Fran a, Germania, Belgia sau Austria, camioanele intră şi ies fără restricții, iar şoferii nu sunt trimişi în carantină sau în autoizolare. La frontiere se măsoară temperatura şoferilor, iar la locurile de încărcare/descărcare s-au luat măsuri speciale – şoferii se dau jos din cabină, se spală pe mâini, se dezinfectează şi apoi preiau documentele. Mărfurile sunt încărcate şi asigurate de către expeditori.

Italia este al doilea partener comercial al României, se transportă rutier 2 milioane de tone anual, ceea ce înseamnă 277 camioane pe zi. Germania reprezintă principalul partener comercial al României şi totalizează 20% din comerţul exterior al României, adică 32,5 miliarde de euro. Toată industria automotive a României se blochează în 7 zile. Totodată, vă aducem în atenție că şoferii de camion stau singuri în cabină, au condiții de odihnă în cabină, plata taxelor de drum se face automat, fiind mai izolaţi decât orice altă categorie socială.

În România este o criză accentuată de şoferi, cu un deficit de 45.000 de şoferi profesionişti pentru vehiculele de transport marfă şi pentru vehiculele de transport persoane de peste 1+8 locuri, chiar dacă statisticile par să spună altceva – că sunt aproape 200.000 de autovehicule licenţiate în România pentru transportul de mărfuri (165.000) şi persoane (35.000) – contra cost şi în cont  propriu şi sunt eliberate atestate pentru 305.000 conducători auto profesionişti, din care aproape jumătate sunt plecaţi în UE şi lucrează la firme din alte state membre.

Astfel, UNTRR vă solicită ca toţi şoferii profesionişti să nu fie puşi automat în carantină sau autoizolare, altfel economia României se va bloca, cu consecințe catastrofale generate de lipsa mărfurilor, dar şi de închiderea unităţilor de producție şi reducerea considerabilă a comerțului, ceea ce va produce mai multe victime în timp foarte scurt comparativ cu noul coronavirus în următoarele 90 de zile.

Exprimându-ne încrederea în sprijinul Dumneavoastră, vă mulțumim şi vă rugăm să primiți,  stimate Domnule Ministru, expresia înaltei noastre consideraţii.

Cu deosebită stimă,

Secretar General

Radu DINESCU

 

Lasă un comentariu